poniedziałek, 21 czerwca 2021

Czytanie w sztuce …

 … albo sztuka czytania

 

Czytelniczka (motyw w malarstwie)



Kobieta czytająca książkę, list lub coś jeszcze innego, to częsty motyw w malarstwie. Od lat mnie fascynowały takie obrazy. Wzięłam się więc do roboty i przekopałam pod tym kątem zasoby Wikipedii. Znalazłam różne perełki. Niektóre z nich znałam, inne zobaczyłam po raz pierwszy.

Na początek skupiłam się na czytelniczkach książek. Oto niektóre z tych obrazów, które szczególnie mnie urzekły:

Jean-Honore Fragonard, „Młoda kobieta czytająca” (jest powyżej, na początku postu, mój ulubiony)



Augustus Leopold Egg, „The Travelling Companions” (jakaś metafizyka jest w tym obrazie, prawda?)





Charles Edward Perugini, “A girl reading” (zobaczyłam kiedyś na jakimś blogu o książkach i dosłownie zakochałam się w tym obrazie)






Pieter Jansenss Elinga, „Reading Woman” (Holenderka czyta w domu)





Rogier van den Weyden, “The Magdalen reading” (trochę świętości!)





Walentin Sierow, “Portret Adelajdy Simonowicz” (czytająca Rosjanka)



Utagawa Kuniyoshi, „Woman reading” (czytająca Japonka)



Henri Matisse, „Czytająca w kąciku” (impresjoniści francuscy)



Richard Burchett, “Viev across Sandown Bay, Isle of Wight” (czytam pod snopkiem, kto mnie znajdzie?)


Aleksiej Korin, “Za knigoj” (matka czytająca dziecku)




Claude Monet, „Springtime” (francuska dama czyta w ogrodzie, impresjonizm)



Fritz von Ude, „Das Bilderbuch I” (niemiecka dziewczynka czyta książkę z obrazkami)




Wszystkie ilustracje pochodzą z Wikipedii:
1.      File:Fragonard, The Reader.jpg
2.      File:Augustus Leopold Egg - The Travelling Companions - Google Art Project.jpg
3.      File:Charles Edward Perugini ak1.jpg
4.      File:Pieter Janssens Elinga - Reading Woman - WGA7482.jpg
5.      File:The Magdalen Reading - Rogier van der Weyden.jpg
6.      File:Portrait of Adelaida Simonovich.jpg
7.      File:Kuniyoshi Utagawa, Woman reading.jpg
8.      File:Reading henri matisse.jpg
9.      File:Burchett sandown trimmed.jpg
10.  File:Корин За книгой 1900.jpg
11.  File:Claude Monet - Springtime - Walters 3711.jpg
12.  File:Fritz von Uhde - Das Bilderbuch I (1889).jpg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wystawa - Patroni roku 2024 w ramach dofinansowania Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025

   Patroni roku 2024 Zgodnie z podjętymi przez Izbę uchwałami, 2024 będzie Rokiem: Marka Hłaski, Arcybiskupa Antoniego Baraniaka, Romua...